Veel zien – exposities – musea – kijken – tentoonstellingen – beurzen – alleen – kijken – met familie – met vrienden – kunstuur – documentaires – kijken – structuren – schaduw en licht – hoofd met ideeën – denken over aanpak – technische kant – met acrylverf – dan boetseren – waarmee beginnen – risico’s nemen – contact houden – kijken – doorgaan – kleur kiezen – verf op het doek – kijken – intuïtieve stappen – kijken – van ogen naar hart – wat wordt het – toch weer anders – geleid door indrukken – ragfijne structuren – toch weer anders – iconen van het leven – doorgaan – gelaagdheid – STOP!
Guido La Rooij (1950) werkt, in kleinere en middelgrote formaten op papier en doek, voornamelijk met acrylverf in een abstraherende stijl met soms ragfijne kleurcomposities. Gevraagd naar zijn drijfveren vertelde hij ooit: “Het direct werken met de materialen, zonder precies omschreven doel voor ogen, grijpt mij aan. De fascinatie is om in het hier en nu nieuwe dingen te scheppen terwijl ik de verf vorm, geeft deze steeds meer terug.” Het uiteindelijk schilderij werkt als een icoon: het leidt tot mijmering, associaties om even met de gedachten ergens anders te zijn.
De kunsthistorica Carolien Satink schreef onder andere over het werk: “Als je de werken van Guido La Rooij bekijkt dan zie je dat kleur en structuur de overhand hebben. Het zijn geen fijne figuratieve voorstellingen die op het doek of papier door hem worden vastgelegd. Het zijn stemmingen, gevoelsuitingen en gemoedstoestanden die weergegeven worden.”
Kleurige kleuren geven zichzelf prijs in samenhang door individu gedreven.