ZAANDAM – Je zal Norbèrt van Halderen en Sharon Schoof niet snel over zichzelf horen zeggen dat ze inktkunstenaar zijn. Dat doet de buitenwereld wel voor ze. Een mooier compliment kun je je als kunstenaar niet wensen. Het duo exposeert op zaterdag 10 en zondag n februari zo’n 60 werken onder de titel: ‘Dance of the Brushes Wintercollectie’ in Zaansgroen aan de Zeemansstraat 54 in Zaandam. Saillant detail: Norbèrt van Halderen is directeur van Bibliotheek Waterland, Sharon Schoof is managementassistente binnen dezelfde organisatie.
Tijdens een kop koffie in de hoofdvestiging van de bibliotheek in Purmerend, nu drie jaar geleden, kwam hun interesse voor de Japanse inktkunst samen. Sindsdien heeft deze zich tot grote hoogte ontplooid. Waar de werken van het tweetal worden getoond komen belangstellenden van heinde en verre een kijkje nemen. In sommige gevallen laten de bezoekers het niet na om hun emoties de vrije loop te laten.
Rodi Nieuwsblad Zaanstad – 8 februari 2024 – foto Els Broers
Samenwerking
Uniek is de samenwerking tussen Norbèrt en Sharon zeker te noemen. Beide Japanse inkt-kunstenaars hebben de afgelopen jaren dagelijks gewerkt aan het verfijnen van hun techniek, geïnspireerd door de Japanse wijsheid van ‘Kaizen’ oftewel elke dag een beetje beter worden. Norbèrt, met jarenlange ervaring in de Japanse kunst, put uit zijn kennis en ervaring in Osaka, Kiyoto en Tokyo, en wordt geroemd om zijn veelzijdigheid als ‘Japanese Ink Painter’. Sharon is imker en natuurliefhebber. Zij heeft haar verbondenheid met de natuur vertaald naar de Japanse kunst, waarbij haar scherpe oog voor detail en het verfijnd werken met natuurlijke penselen haar onderscheiden als een ware ‘Ukiyo-E Artist’.
Natuurtalent
“Een natuurtalent”, noemt Van Halderen zijn collega op de werkvloer en in het maken van kunst. “Sharon kan heel gedetailleerd en verfijnd, en met een buitengewoon gevoel voor kleur haar werken opzetten. Zij heeft zich in de afgelopen drie jaar ongelooflijk ontwikkeld. Ik ben meer de traditionele Japanse kunstenaar. We ervaren het nog steeds als heel bijzonder om te zien hoe onze werken worden gewaardeerd en wat ze met emoties doen. Wat wij zelf als extra prettig ervaren is dat
we serieus genomen worden door andere kunstenaars”, aldus Norbèrt van Halderen.
Discipline
Toen Sharon Schoof drie jaar geleden aan Norbèrt vroeg of ze bij hem les in de Japanse inktkunst mocht volgen, kreeg ze als antwoord: natuurlijk wil ik dat, maar het betekent niet dat we drie keer een penseel opzetten en dat we dan klaar zijn. Dan gaan er samen ook extra tijd in stoppen “Ik besteed zeven dagen in de week vier uur per dag aan het maken van kunst voordat ik naar mijn werk ga begin ik met het schoonmaken van 40 penselen in lauw water. Daarna zet ik nog een (deel van een) werk op. Als ik ’s avonds thuis kom ga ik weer twee uurtjes aan het werk. Dat is een discipline waar anderen best veel moeite mee kunnen hebben. Sharon was meteen bereid om er veel tijd in te steken. Zo hebben we elkaar ook aangeleerd om 30 keer per jaar een weekendopdracht te doen. Die discipline en het steeds verfijnder en gedetailleerder werken heeft zijn uitwerking niet gemist”
Suikerbietenpapier
Sinds kort maken Sharon en Norbèrt hun kunstwerken op zogeheten suikerbietenpapier (Crown Native). Het blijkt dat de intrigerende Ukiyo-e kunst en het duurzame suikerbietenpapier een opmerkelijke combinatie is. Vooral omdat de organische kleuren op dit papier goed tot hun recht komen. De expositie ‘Dance of the Brushes’ brengt de moderne Ukiyo-e prenten tot leven met een herleving van de zachtheid die deze stijl kenmerkt en legt bijzondere nadruk op Japanse winterbeelden. De getoonde werken van Schoof en Van Halderen zijn te koop. Het duo hanteert vriendelijke prijzen, vooral omdat beiden vinden dat hun kunst voor zoveel mogelijk liefhebbers toegankelijk moet zijn.