Noordhollands Dagblad – 16 juni 2022 – Interview door José Pietens
Simon Theewis (1950) kan dagenlang bezig zijn met één foto. Met behulp van glasplaten, vloeistoffen en dorre bloemen creëert hij kunstzinnige beelden. Ook fotografeert hij ’gewoon’ op straat, met een scherp oog voor het bijzondere van het alledaagse. De komende twee weekenden exposeert hij bij kunstgalerie Zaansgroen.
ZAANDAM – Simon weet de kijker goed te bedriegen. Wat een voetafdruk in de sneeuw lijkt te zijn, is in werkelijkheid een zelfportret met karnemelk. En de vele buitenaards ogende landschappen op zijn foto’s zijn bijvoorbeeld de binnenkant van een krat of een uitgebrande container. „Of ik nu een wandeling maak of naar Amsterdam fiets: ik kom altijd wel bijzondere dingen tegen”, zegt hij.
Bruynzeel
De amateurfotograaf is een geboren en getogen Zaandammer. Vader Wim (1923-1988) werkte bij Bruynzeel, was schilder en cabaretier. Hij zat enkele jaren bij het Bico-cabaret van Wastora. Het gezelschap gaf voorstellingen op een podium vol Bico-wasmachines, die na afloop aan de bezoekers werden verkocht. Simon had vooral oog voor de natuur. Hij was ’vreselijk geïnteresseerd’ in biologie. „Maar ja, school nooit afgemaakt, dus bioloog worden zat er niet in.”
Simon ging aan de slag als lakschrijver bij kruidenier Simon de Wit. „Heel banaal, hoor. Met plakkaatverf schreef ik de aanbiedingen op affiches: ’braadworst, fl 2,98’. Maar ik maakte ook bordjes met fraaie sierletters. Het was de tijd van tijd, ik kreeg de tijd om te leren hoe ik die letters moest maken. Een mooie tijd.”
BKR-regeling
Na ook nog enkele jaren bij Bruynzeel te hebben gewerkt (’ik tekende voor klanten plattegrondjes met keukens’), werd Simon fulltime kunstenaar. Hij maakte schilderijen, etsen en tekeningen. Hij hield het na een jaar of vier voor gezien. „Ik zat in de BKR-regeling (een uitkering in ruil voor kunst, red.). Dat was een beetje te makkelijk, ik werd te weinig geprikkeld om kunst te maken. Uiteindelijk vond ik mezelf ook niet goed genoeg.” Toen Zaanstad onlangs de BKR-kunst in de verkoop deed, heeft Simon nog een van zijn werken teruggekocht voor zijn kleinkinderen. „Geen idee meer wat het kostte, maar ik kreeg wel korting, geloof ik.”
Simon borg de penselen op en haalde de camera tevoorschijn. „Er was destijds niet veel werk in fotografie. Ik ben huisman geworden en heb dat met heel veel plezier gedaan. Ik bleef wel fotograferen, dat past beter bij me dan schilderen. Als je schildert, moet alles uit jezelf komen. Als je fotografeert, haal je iets wat er al is naar je toe. Je kiest wat bij je beleving past.”
Hij doet veel aan architectuur- en straatfotografie. Hij zoekt poëtische beelden en let op vormen, structuur en kleur. Dat resulteert in vaak melancholische taferelen. „Ik werk vaak aan meerdere projecten tegelijk en kan jarenlang een onderwerp volgen. Op het Hembrugterrein heb ik bijna vijftien jaar gefotografeerd en ik heb ook heel lang de Saentower en de veranderingen in het Stationsgebied vastgelegd.”
Biologie
’Readymades’, noemt hij ze, de foto’s van situaties die er al zijn. Vaak stelt hij zelf stillevens samen. „Ik kan dagenlang in de tuin zijn. Ben ik bezig met dode insecten en bloemetjes die vergaan. Ik leg ze tussen glasplaten en giet er vloeistoffen bij. Van een foto maak ik een afdruk, leg er bloemetjes op en maak daar dan weer een foto van. Zo ga ik een tijdje door totdat ik een foto van meerdere lagen heb. Dágen kan ik daar mee bezig zijn. Héérlijk. Toch een beetje biologie, hè, dat werken met die bloemetjes.” Simon Theewis exposeert zijn foto’s op 18, 19, 25 en 26 juni van 13 tot 17 uur bij Zaansgroen (Zeemansstraat 54, Zaandam). De entree is vrij.