Dick Karman (1948) is geboren en getogen in Zaandam. Hij woonde op het Mr. Cornelispad en ging op school op de Rembrandtschool en de Speelmanschool. Als kind bleek al snel dat hij aardig kon tekenen en op de I.V.O. school bij de tekenlessen van Han Koning leerde hij werken met Oost Indische inkt en gewassen pen. Toen hij een leerboekje Insecten tekenen in handen kreeg leerde hij z’n techniek met inkt te verbeteren. Dat bleek een hele vooruitgang.
“Wanneer ik precies begon met schilderen weet ik niet precies: de basis is denk ik gelegd op de lagere school, daar deed ik het niet zó geweldig, maar ik kreeg wel altijd hoge cijfers voor tekenen. De middelbare school ging mij al niet veel beter af, en ik sloop vaak -redelijk gedemotiveerd- het tekenlokaal in; ook als ik eigenlijk andere lessen had! Kennelijk is dit nooit iemand opgevallen, want ik heb op die manier vele lessen gemist.” Hoe dan ook: In het tekenen vond hij een uitlaatklep. In die tijd kreeg Dick een boekje over Surrealisme in handen; hierin stonden kleurenreproducties van diverse schilderijen (o.m. de beroemde ‘gesmolten’ horloges van Dali en ‘Jours de lenteurs’ van Tangy). Dick hierover: “Deze fascineerden mij werkelijk!”
Ook diverse kunstprogramma’s op de TV (Kunstgrepen, van de onnavolgbare Pierre Janssen) en de lessen kunstgeschiedenis op school (die hij wèl volgde) ervoer Dick als een blik in een alternatieve wereld: “Ik herinner mij met name een dia van ‘Johannes de Doper in de woestijn’ van Jeroen Bosch, waarbij ik een wonderlijke déjà vu ervaring kreeg. Die ‘glimpen van andere werelden’ zijn mij altijd blijven achtervolgen en hebben een stevig stempel op mijn leven gedrukt”. Eigenlijk is hij altijd op zoek naar dat soort ‘visioenen’. Niet alleen in ‘zijn werk, maar ook in het dagelijks leven is Dick gefascineerd door het ongrijpbare: randwetenschappen, esoterie, alternatieve geschiedenis/kosmologie, tijdreizen/paradoxen, etc.. Deze fascinatie is ook merkbaar in de kunststromingen die hem aantrekken, zoals: surrealisme, sciencefiction, droom/magisch realistisme.
Tot de jaren ’70 maakte Dick voornamelijk gewassen pentekeningen in Oost-Indische inkt. Daarna is hij zich op het schilderen gaan toeleggen; eerst alleen in olie, later ook in acryl, en nog later in waterolieverf. Verder heeft hij geëxperimenteerd met de lastige techniek tempera. Daarnaast experimenteert hij met (semi)abstract werk, ook in reliëf. “Schilderen doe ik in een eigenaardig soort ‘bezielingperioden’; in zo’n periode ben ik heel intensief met vaak meerdere schilderijen tegelijk bezig; zakt zo’n ‘vlaag’ dan weer weg, dan ik keur ik mijn ezel lange tijd nauwelijks een blik waardig, tot de volgende ‘aanval’”, aldus Dick
Dick Karman exposeert samen met Co Plomp in het pinksterweekeinde van 23 t/m maandag 25 mei. U bent van harte welkom van 13.00 tot 17.00 uur.