Al van kinds af aan is Sabin Kech geïnteresseerd in knutselen met stoffen en kleuren. Eigenlijk is er vanaf toen al een sterke basis gelegd om in textiele technieken en patronen zich verder te ontwikkelen. Het was dan ook een natuurlijke stap om aan de kunstacademie in Bazel (CH) ‘Textile Design’ te gaan studeren.
Na diverse stages in New York en Amsterdam heeft Sabin uiteindelijk gekozen om zich in Amsterdam te vestigen. Aanvankelijk als textiele designer waarbij vooral ontwerpen en weefsels voor de industrie geweven worden. Naast dit werk is er meer behoefde om autonoom te werken ontstaan. Onder de naam ‘Kech Edwards’ werkt ze inmiddels ook al jaren samen met kunstenares Philippa Edwards. Een samenwerking die zich uit in een combinatie van glas-textiel-ambachten.
Naast het weven op ouderwetse weefgetouwen is Sabin bezig om oude bijna ‘vergeten’ textiele technieken zich eigen te maken. Denk aan kantklossen, haken, breien, borduren, en deze technieken te ver talen naar een hedendaagse thema’s. Deze ambachten en kennis van deze mogen niet verloren gaan, vind zij.

Deze complexe technieken interesseren haar. Op haar weefgetouw componeert ze als het ware symfonieën. De werken van Sabin Kech weerspiegelen de fragiliteit maar ook de kracht van textiel. Met dit tijdrovende handwerk zet ze hedendaagse thema’s om. In de serie “TEMPLE” wordt bij voorbeeld de vraag aan de kijker gesteld, of een datacentrale of een energiecentrale inmiddels zo belangrijk zijn geworden voor ons, dat we ze ook als tempels mogen eren.
Kenmerkend voor haar werk zijn de rafelige randjes. Zoals je bij een schilder de penseelstreken ziet, mag je bij haar stukken ook de onregelmatigheden en losse draadjes zien. Dit geeft de werken een levendige effect in tegenstelling wat machinaal perfect geproduceerde weefsels soms uitstralen.
Sabin Kech woont in Zaandam een heeft haar studio in Amsterdam. Waar ze met haar partner ook decors en props ontwerpt en maakt.