Johannis Meijer (1976) studeerde aan de Kunstacademie Haarlem en was in eerder in Zaansgroen te zien met zijn serie werken over zijn muze. Op 3 en 4 maart 2018 is hij terug in Zaansgroen met stadsgezichten en landschappen.
Jaarlijks bezoekt Johannis Parijs om er de stad te tekenen en te schilderen. Een collega kunstenaar (en goede vriend) bezoekt ieder jaar Zwitserland om er foto’s te maken en inspiratie op te doen. In 2017 besloot Johannis om ook Zwitserse landschappen te gaan schilderen, gebaseerd op de foto’s van zijn goede vriend. Dit resulteerde in een serie schilderijen en tekeningen uit Parijs en Zwitserland. De werken in deze serie genaamd ‘Van Parijs tot Davos’ zijn kleurrijk en expressionistisch van aard. Johannis brengt hiermee naar eigen zeggen een ode aan de Franse fauvisten en de Duits/Zwitserse leden van Die Brücke.
De naam ‘Die Brücke’ (de brug) komt oorspronkelijk van Friedrich Nietzsche. Daarmee bedoelde hij de overgang tussen oud en nieuw (verleden en toekomst). Vier studenten aan de Technische Hochschule te Dresden, (Ernst-Ludwig Kirchner, Fritz Bleyl, Karl Schmidt-Rottluff en Erich Heckel), riepen in 1905 de Künstlergemeinschaft Die Brücke in het leven. Even later sloten Emil Nolde, Max Pechstein, Otto Mueller en Cuno Amiet zich bij dit viertal aan. De Nederlandse schilder Kees van Dongen was ook enige tijd betrokken bij Die Brücke. Oorspronkelijk was het de bedoeling gezamenlijk te werken, om zich los te maken van de uitgehold geachte academische stijltheorieën. Door deze collectiviteit blijft ontwikkeling van een eigen stijl lang uit, en is het soms moeilijk de werken uit een bepaalde periode aan de kunstenaars toe te schrijven. Vooral Kirchner en Heckel werkten erg overeenkomstig. Brücke-kunstenaars wilden de essentie van het creatief vermogen direct en eerlijker in beeld brengen en aldus hun eigen emotie manifesteren. Inspiratie daartoe zochten ze in het omringende leven, vooral in de natuur, in doordringende studies van het vrouwelijk naakt en in het stadsleven. Een essentiële inspiratiebron hierbij was de Noor Edvard Munch, die meerdere grote tentoonstellingen in Dresden hield, waar vooral Kirchner erg van onder de indruk was. Een andere inspiratiebron was Vincent van Gogh. Schmidt-Rottluff heeft zelfs voorgesteld de Brücke-beweging de ‘Van-Goghisten’ te noemen. Bron Wikipedia
Johannis Meijer exposeert zijn kleurrijke werken op zaterdag 3 & zondag 4 maart 2018 van 13.00 tot 17.00 uur.